Yeni içerik

6/recent/ticker-posts

Advertisement

Responsive Advertisement

En Sevdiğim Linux Ubuntu/Mint/Manjaro

Merhaba sevgili son kullanıcı. Son kullanıcının ne demek olduğunu size şöyle açıklayayım: hiçbir teknik bilginiz yok ama bilgisayar kullanıcısısınız. Kısacası geliştirici değil, geliştirileni kullanansınız. Armut piş, ağzıma düşçüsünüz. Kızmayın, ben de son kullanıcıyım ve bugün bizi ücretli işletim sistemlerinden kurtaracak dünyanın en popüler işletim sistemleri arasında bilgimin yettiğince bir kıyaslama yapacağım. Hikayeyi geç, olaya gel. Gelelim.

UBUNTU


Linux hikayem Ubuntu ile başladı. Çekincelerim sonucunda wubi ile kurulum yaptım (Kaldırmam kolay olmalıydı çünkü.). Biraz göz attıktan sonra hoşuma gittiğini farkettim ve grafik sürücülerinin wubi üzerinde sıkıntılı çalışmasından dolayı Windows denetim masasından Ubuntu'yu sildim ve normal işletim sistemi yükler gibi biostan girip yükledim. Her şey iyi güzel, hoş. Yükleme sırası oynadığım oyunlara geldiğinde biraz canım sıkıldı. Çünkü oyunlar tam verimli çalışmıyordu geliştirici firma Linux'u es geçtiği için. Verimli çalışmıyordu derken, yükleyemedim. Yüklemeye çalışırken girdiğim bir kodla beraber bilgisayara erişimimi de kestim. Ne açılıyordu ne kapanıyordu. Siyah ekranla dakikalarca bakıştıktan sonra sildim Ubuntu'yu.

Başka bir sorunum vardı artık. Windows'a girmeye çalışırken grub hatası veriyordu ve açamıyordum bilgisayarı. Biraz araştırma sonucunda Windows format diski ile bilgisayar onarmadan komut satırına geldikten sonra bootrec.exe fixmbr ve bootrec.exe fixboot komutlarını girdim ve düzeldi. Aynı hatayı alırsanız bu da sizi arama zahmetinden kurtaracak kıyağım olsun. 


Eee, bitti mi? Tabi ki, hayır. Bir daha yükledim. Olmadı, bir daha yükledim. Dördüncü kez Ubuntu yüklemek yerine başka tercihlere göz attım ve Ubuntu kadar popüler başka bir dağıtım buldum. Linux Mint. Şu anda kullandığım bu işletim sistemi ile anlatacağım çok şey var. Bu arada Ubuntu'da beni rahatsız eden şey masaüstüne kısayol ekleyememdi. Onun dışında sistemle beraber gelen Amazon sitesiyle de kullanıcı istatistiklerinin paylaşıldığını öğrenince ben de haliyle güvenlik sorunlarını aklıma getirdim. Haydi Mint'e geçelim artık.

MİNT 17.2 "Rafaela" Cinnamon


İkinci ve şu anki işletim sistemim. Ubuntu'dan farklı olarak biraz daha donanımlı olarak geliyor bize Mint. Başlat çubuğu yıllardır alışık olduğumuz şekilde karşımızda. Bundandır ki ilk bakışta biraz daha sıcak geliyor insana. Her işletim sisteminde olduğu gibi Chrome uygulamamı yükledim direkt. Masaüstü Ubuntu'ya göre daha kişiselleştirilebilir ve istatistiklerimiz de kimseyle paylaşılmıyor. Neden Ubuntu dünyanın en popüler Linux'u deniyor ve Linux'a başlangıç olarak Ubuntu öneriliyor şu an anlam veremiyorum. Çünkü son kullanıcılar genelde kod yazmak istemez. Terminal Mint'te daha az kullanılan bir olay ve bizim için bir kolaylık. Ubuntu'yu ilk kurduğumda yerinden oynatamadığım sol ve üst panel vardı. Fakat Mint'te alta ya da üste taşıyabileceğim, üste alıp aşağıya Docky kurabileceğim bir panelim var. Açıkçası özgürlük böyle olmalı. Ubuntu dünyanın en popüler işletim sistemi ve Ubuntu'da alabileceğiniz destek daha fazla olabilir. Fakat Mint, Ubuntu ile aynı altyapıyı(Debian) kullandığı için ve neredeyse çoğu dağıtım aynı depoları kullandığı için Ubuntu'ya giden her şey buna da gidiyor. Yani internette Ubuntu için bulduğunuz herhangi bir şey Mint'te de çalışır yüksek ihtimalle.

Linux kişiselleştirmelerinden sonuna kadar faydalanın derim. Yıllardır öğrendiğimiz şey masaüstünü fazla kalabalık tutmamaktı. Çünkü bu sistemi yorar. Fakat Linux'ta ne kadar çok şey yüklerseniz yükleyin sistem aynı kararlıklıkta aynı dinginlikte devam ediyor. Başlangıçta Windows kadar hızlı gelmeyebilir ama aynı süreler içerisinde kullanımınızı sürdürürseniz Windows'un yavaşlayıp Linux'un tık demediğine şahit olabilirsiniz. Mint'te oyunlardan bahsetmeyelim mi? Edelim. Oynadığım League of Legends oyununu kurdum fakat oyuna giremiyorum. Siyah ekran hatası alıyorum ve Windows'u harddiskimden silmememin tek nedeni şu an bu. Skype, spotify, teamviewer, evernote, steam gibi günlük hayatta genelde kullandığım programlarımı yükledim. Fazlasıyla ihtiyaçlarınızı karşılayacaktır emin olun. Hatta Linux sonrasında League of Legends oyununu bir süredir oynamadığımı da farkettim, oyun bağımlılarına duyurulur. Geçmek istemiyorsunuz bir yerden sonra Windows'a. İlham vermesi açısından ekran görüntü mü de sizinle paylaşayım:



Arch Linux Tabanlı Manjaro

Öncelikle ilk yüklediğimde Ubuntu ve Mint'ten daha güzel geldi bana ne yalan söyleyeyim. League of Legends'i yine yükleyemedim ve bu süreçte bazı araştırmalar yaparken çözümlerin genelde Debian altyapısına sahip dağıtımlara yönelik olduğunu farkettim. Şöyle izah edeyim. Debian altyapısını kullanan dağıtımlarda (Ubuntu/Mint/Elementary OS vs.) bir şey yüklemek istediğinizde "sudo apt-get install dosya_adı" şeklinde bir kod girersiniz. Gözünüz korkmasın iki üç kere girdikten sonra ezberliyorsunuz ve her şeyi terminalden indirmeye başlıyorsunuz. Manjaro Linux'ta ise bir şey indirmek istediğinizde "yaourt -S dosya_adı" yazmanız gerekiyor ki, internette döküman olarak biraz daha geriye atıyor Manjaro'yu. Bu sebepten dolayı Manjaro'ya daha fazla alışmadan vazgeçmek istedim. Yoksa daha çok hoşuma gideceğinden emindim. Daha kararlı olduğunu ve daha profesyonel işi olduğunu bir çok kaynaktan okudum. Sloganları zaten profesyonel ve kullanıcı dostu imiş.

Ben Linux kullanmaya epey bir alıştım ve Mint bana en kullanışlısı geldi denediklerim arasında. Yazıyı daha fazla uzatarak sizleri baymak istemiyorum açıkçası. Ara ara çözüm bulmakta zorlandığım şeyleri de yazarak sizleri arama derdinden kurtarmayı da hedefliyorum. Bunun için yorum bölümünden sorununuzu aktarmanız yeterli olacaktır. Yazıyı fazlaca uzatmamak için eksik bıraktığım yerler olmuş olabilir. Şunu ekle, daha iyi olur  dediğiniz bir şey varsa yorum bırakarak düzeltmeme yardımcı olabilirsiniz. Kodlar sizi korkutmasın. Zamanla bugüne kadar neden kod kullandırtmadığı için Windows'a sövebilirsiniz bil. O derece kolaylaştırıyor işlerinizi. Umarım yardımcı olabilmişimdir. Özgür günlere diyerek, Linux'un özgürlükçü felsefesini de ortaya koymuş olalım. :)

Befeka Blog Profesörü

Yorum Gönder

2 Yorumlar

  1. Valla kim neden yapmış bilmiyorum ama Masaüstüne bir şey ekleyemediğin konusunda ya biri seni çok fena trollemiş yada sen bir yerde çok çok büyük bir hata yapmışsın. Çünkü Ubuntu'nun masaüstü tıpkı Windows gibi kişiselleştirilebilirdir. Yani istediğin gibi kısayol ekleyebilir, klasörler oluşturabilir ve hatta bunları skala ile hizalayabilir veya ekrana free olarak dağıtabilirsin. O konuda nasıl bir yanlış yaptığını bilmiyorum. İkincisi Amazon'un arama özelliği opsiyonel bir özelliktir, ben de güvenli bulmadığım için kaldırdım. Yani Ubuntu yine King yine King :D Linux Mint gayet başarılı bir dağıtım fakat Ubuntu kadar iyi geliştirme ekibine sahip değil yine de Ubuntu'ya alternatif olarak daha çok "son kullanıcı" hitaben bir işletim sistemi olduğu doğrudur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eklenememesi değildi, ekleyememdi :D Yoksa tabi ki eklenebiliyor ama Mint'e göre biraz daha sancılı. (Kastım program kısayolu yalnız klasör değil) Amazon kaldırılıbiliyor fakat bu opsiyonellik gözden kaçabilir diye tartışılıyor bana da mantıklı geldi açıkçası ve tabi ki Ubuntu kral tabiri caizse ilk göz bebeği ve desteği sınırsız. Arkasındaki şirkette cabası. :) Son cümlede dediğiniz gibi biraz daha son kullanıcıya hitap etmesi ve en büyük artısı ve de benim kullanma amacım Ubuntu'ya yapabildiğimiz her şeyi kendisine de uygulayabilmemiz. Kısacası Ubuntu var olduğu için diğer debian tabanlı dağıtımlar bu kadar popüler de denebilir. :)

      Sil