Yeni içerik

6/recent/ticker-posts

Advertisement

Responsive Advertisement

Linux/Ubuntu ve İşletim Sistemlerine Genel Bakış

"Yeni bir dünya: Ubuntu'ya Başlangıç!" adlı yazımda Ubuntu'ya geçiş yaptığımı ve nelerin iyi nelerin kötü olduğundan bahsetmeye çalıştım. Ben biraz daha objektif yaklaşıp olumlu ve olumsuz eleştirilerimi yazacağım bu makalemde.

Öncelikle bir oyuncuysanız, Linux size göre değil. Ben oynadığım bir kaç oyunu yüklemeye çalıştım birisini beceremedim fakat diğerlerini bin bir zorlukla hallettim. Windows'un eline su dökememiş Linux oyun konusunda. Bunun sebebinin oyun üreticilerinin ticari amaçlar güttüğü ve Linux'un açık kaynak kodlu yani bir çok şeyin ücretsiz ve gönüllülük esasına bağlı olması sebebiyle Linux'a bulaşmamış olabileceğini düşünüyorum. Açıkçası ben olsam ben de para kazanmak için yola çıktığım bir şeyi ücretsiz sunmazdım.

Bir kişiselleştirme sonsuz türküsüdür gidiyor Linux severlerin ağzında. Ne ola ki bu kişiselleştirilebilme? Merak ettim denedim ve şu an tabiri caizse ücretsiz bir Mac OS işletim sistemine sahibim. Tabi ki görüntü olarak sadece. Ama gerek icon yapıları gerekse tema yapısı birebir. Windows versiyonları da var bu kişiselleştirmelerin ama biz zaten Windows'tan kaçıyoruz. Gerek yok yine öyle bir şeye.


Yukarıda gördüğünüz resimde Photoshop'un Linux versiyonu(Gimp) var. Detaylı inceleme yapmadığım için nedir nasıldır pek bilmiyorum açıçası. Masaüstümü gösterirken Fatih Terim'in sonsuz döngüsünü yapmaya çalıştım ama olmadı. :) Bilmeyenleri şöyle alalım: http://www.haberler.com/super-kupa-da-terim-in-olay-yaratan-goruntusu-4930486-haberi/



Oyunlar sıkıntı, eyvallah. Ama sık kullandığım programlarımı (kurgu/montaj hariç) burada da buldum ve etkin bir şekilde kullanabiliyorum. Zaten not alma işlemlerimi falan web üzerinden hallettiğim için office tarzı programları çok kullanmadım açıkçası. Baktığım kadarıyla onlarında eksiği olmadığını rahatlıkla söyleyebilirim ama.

Oyun konusuna tekrar dönelim. PlayonLinux programıyla birlikte Windows programlarını Linux'ta çalıştırabiliyoruz. ben de bu program aracılığıyla oynadığım League of Legends oyununu yükledim. Yükleme de güncelleme de herhangi bir sıkıntı yok. Ekran kartımı da yükledim. Her şey güzelken, oyu giriş ekranı kararıyor ve BugSplat hatası verene kadar öyle kalıyor. Sanırım bu hatayı çözebilen oynayabilen var ama ben beceremedim. (Bilen varsa yardımlarını beklerim.) Tamam ona da, eyvallah. Fakat son kullanıcı dediğimiz her şeyin önüne hazır gelmesini bekleyen kullanıcı bu sorunlarla ne kadar ilgilenir? Hadi bir oyun tamam da, bu oyun sayısı arttıkça tahammül seviyesi azalıyor. Onun için arkadaşım, oyuncuysan Windows'a devam. Grafikersen Mac OS'a geçmeye bak. Tabi o parayı verebileceksen.

Velhasıl kelam, öyleye böyle. Her işletim sisteminin kendine göre artıları eksiler var. Hangisinde artı fazlaysa onu kullanmanız yönünde tavsiyem. Tabi çift işletim sistemi kurmak da seçenekleriniz arasında. Mesela benim harddiskimin bir bölümünde oyunlar için duran bir Windows 8.1 var. Bu çift kurulumun nası yapıldığından da bahsedeceğim ilerleyen zamanlarda. Beni takip etmeye devam edin. Sağlıcakla..

Befeka Blog Profesörü

Yorum Gönder

2 Yorumlar

  1. Gerçi değinmişsiniz fakat bir de ben değineyim, oyun konusundaki beceriksizlik Linux dağıtımlarında değil, Linux işletim sistemini yok sayan oyun yapımcılarındadır. Bu durumunda sonu geldi gibi bir şey. Neden derseniz eğer Steam OS isimli yeni bir işletim sistemi geliştirildi ve bu işletim sistemi taban olarak debian kullanıyor. (Steam OS yazısı önümüzdeki hafta içinde blogumda yayınlanacak.) Steam'in projesiyle birlikte artık kısa süre sonra tüm oyunlar Linux'da da oynanabilir hale gelecek. Evet, Linux oyun yönünden Windows ve Mac'lere göre kısıtlı seçeneklere sahip fakat bu konuda kesinlikle tam bir fakir olduğunu iddia edemeyiz. Sizin sorununuza gelince bu sorun hakkında biraz daha araştırma yapın, ben maalesef birkaç ufak oyun dışında hiç oyun oynamıyorum, oynasam LOL'ü de dener nasıl bir sonuç aldığımı yazardım. Kısa süre sonra ben de Linux/Ubuntu üzerinde oyun oynamaya başlayıp, nasıl bir sonuç alacağımı deneyimleyeceğim inş. :)

    YanıtlaSil
  2. Steam Valve'nin projesi olması lazım ve bildiğim kadarıyla onlar da özgürlükçü ruha sahiplermiş Linux'cılar gibi tabiri caizse. Steam üzerinden oynanan oyunlar gerçekten başarılı, denedim. Üçüncü kez söylenilecek ama sorun yapımcı şirketlerde kesinlikle. Yaklaşık bir haftadır denemediğim yol kalmadı fakat o siyah ekran hatasını geçemiyorum. Fakir kelimesi Linux'a yakışmaz zaten, adamların yaptığı işi hele ki gönüllü olarak yaptığı işi görmezden gelemeyiz. Böylesine bir işin ücretsiz olması da cabası. Varsın bir oyun eksik olsun. Tek pişmanlığım bu kadar geç sahip olmak Linux'a. Yeni başlayacaksanız oyunlara Steam üzerinden Linux destekli oyunlara göz atmalısınız. Birçok popüler oyun listede mevcut.

    YanıtlaSil